FOKKECOSTA & SUKKEBRAVA

Bovenstaande foto genomen in het zeer oude stadje Pals met aan de gevel van het stadhuis spandoeken waarop “laat onze politieke gevangenen vrij” , maar straks daarover meer.

We schrijven inmiddels 9 mei en F&S zijn nu alweer 15 dagen aan de Costa Brava om tenten te bouwen. De routine zit er inmiddels in, de sfeer is uitstekend zelfs het weer werkt hier mee. Doorgaans een graadje of 20, zon of half bewolkt kortom om te werken in de buitenlucht is dit ideaal. Deze Fokke gaat nog steeds iedere ochtend na het ontbijt boodschappen doen op de motor vervolgens in het zonnetje voor de caravan de broodjes-gezond klaar maken, kannetje koffie zetten, alles in de zijkoffers en vervolgens als een moderne marketentster ( wie kent dit beroep nog ) op weg naar de troepen te velde. Thans is dat een megacamping in Blanes ruim 45 km. naar het zuiden. Via schitterende slingerende stijgende en dalende wegen is op deze wijze ergens een kannetje koffie brengen een feestje. Gezamenlijk lunchen , deze Fokke werkt dan nog mee tot 16.00 uur en rijdt dan 45 km terug om thuis de borrelhapjes klaar te zetten en om aan het eten te gaan beginnen. Voorwaar geen slecht leven.

De gehele ploeg aan de lunch.
Met Frans bij een in te richten glamtent.
Verlichting aanleggen.

Op zondag zijn we vrij en gaan Fokke en Sukke cultuur snuiven, dat wil zeggen dat Sukke met z’n spaanse roots mij gaat leren hoe de spanjaarden zondag ‘s-morgens ontbijten met koffie en chorros en madalenas ( soort cakejes ), heel lekker en moest ik zeker eens gedaan hebben. Dus om halftien een zaakje ( type goedkope snackbar ) ge-enterd en als enigen plaats genomen op plastic stoeltjes aan een klein formica tafeltje. Chorros en koffie besteld en genuttigd. Bizar maar binnen een half uur zat dit zaakje voor driekwart vol met spanjaarden die exact hetzelfde bestelden. Logisch overigens want men had niets anders ……….. ja naast de chorros de dikkere versie hiervan genaamd porras. Je kan die dopen in chocolade maar puur zijn ze absoluut lekkerder.

Don Pedro eet chorros

Dat cultuursnuiven hield ook in dat er paella en calamaris gegeten diende te worden in het beste restaurant van Playa de Aro. Nou dat doen we dan maar he’ ………………

Berenjenas oftewel gefrituurde aubergines.
Calamaris op andalusiese wijze.

Na al dit lekkers besloten de heren Fok&Suk per motor een tripje te maken naar het plaatsje Pals. Een week lang al reden we naar Playa de Pals en enkele kilometers voor de playa lag een zo op het oog leuk stadje op een heuvel met daarop een toren uit ( maar dat wisten wij toen nog niet ) de twaalfde eeuw.

Letterlijk eeuwenoude straatjes/steegjes voerde ons al lopende omhoog naar een pleintje met stadhuisje waar spandoeken bevestigd waren ter support van de politici die vast zaten i.v.m. de mislukte coupe-poging voor een zelfstandig Catalonie. Verder omhoog kwamen we bij de reeds eerder genoemde toren die stamde uit de twaalfde eeuw.

Kortom een mooi oud stadje waardoor onze dosis cultuur snuiven weer op peil was.

Door dat boodschappen doen op de motor word je ook steeds inventiever. Enkele dagen geleden was Mike jarig en als team besloten we dat er een taart moest komen maar ja ………….. een taart zet je niet zomaar even op één zijde in je motorkoffer en de bakker was niet erg ver van huis dus met een maximale snelheid van 60km/uur kwam ook deze taart veilig aan.

Ach …… je krijgt er vanzelf handigheid in.
En zo vervoer je de mosselen.
FOKKE EN SUKKE OP DE CAMPING
WEER FF TIJD VOOR FILOSOFIE