DE HEILIGE BERNADETTE

Wist ik veel toen wij in 1982 ongeveer die naam bedachten voor mijn oudste dochter die in het jaar daarna verwacht werd…… Met religie heb ik helemaal niets, ’t zorgt m.i. alleen voor oorlog, louter omdat jij het ene godje aanhangt en je buurman een ander ging je op kruistocht of plaats je een bom in een winkelcentrum, vliegtuig of op een andere plaats waar veel onschuldige mensen samen zijn. Maar Lourdes ( ik was er nog nooit ) moest een keer gezien worden. De gekte of hoe een mens belazerd wil worden ………….. ik wilde het eens aanschouwen. Flesjes water (ingestraald ?) in alle soorten varierend van kleine en grote jerrycans tot maria (?) beeldjes werkelijk op iedere hoek van de straat verkrijgbaar. Een supermarkt waar uitsluitend (ik lieg niet) kaarsen, religieuse beelden en aanverwanten artikelen verkrijgbaar zijn.

De Albert Heijn van de RKBS

De Albert Heijn van het roomse leven.

Wijwater in de aanbieding.

4 dagen opzicht is mogelijk.

Geestelijken in pij lopen daar verlekkerd rond met een winkelmandje zoals een kind bij Bart Smit. Op weg naar de grot waar in 1858 Maria 18 maal verschenen zou zijn voor Bernadette zag ik een bordje met basilique souterraine.

Alsof je een parkeergarage ingaat........

Alsof je een parkeergarage ingaat……..

Nou, nieuwsgierig ben ik altijd en dus maar afgedaald via een parkeergarage-achtige afrit. Beneden gekomen een en al verbazing …….. een ruimte waar ( behalve de hoogte ) een hangar een minderwaardigheidscomplex van zou krijgen.

3 Boeings 747 gaan hier met gemak in.

De dienst voor een legertje clubleden.

Het gereedschapshok, overalls e.d.

Zo gigantisch groot. In het centrum werd een dienst gehouden voor c.a. 200 aanwezigen echter er waren zitplaatsen voor minimaal 2000 aanwezigen.

Weer buiten word je dan geconfronteerd met hele groepen mensen waaronder veel personen in rolstoelen en hun begeleiders, voorop gegaan door een vaandeldrager van de desbetreffende parochie, kortom je kijkt je ogen uit.

Goodyears, Michelins, Conti maar ook Vredenstein.

Het verhaal gaat dat ooit een invalide iemand in rolstoel daar met grote haast en hoop op genezing per ongeluk ( het remmen lukte niet meer ) pardoes het gewijde water van de bron inreed.

Toen ze ‘m er uitgevist hadden liep ie nog voor geen meter maar had wel een set nieuwe banden onder z’n karretje. Gezien van iemand die ’t zelf gehoord had. Nu ik er over nadenk ……………. de banden van mijn motor zijn ook tot op de draad versleten.

GUGGENHEIM BILBAO
GALETTES DE BRETONNES