PERIKELTJES

Perikelen I (Het diner)

Ik had op weg naar deze camping door het dorpje heen rijdend een Italiaans restaurantje gezien en dat leek mij niet gek. Terug dus naar het dorp. Motor gestald en buiten op het menu gekeken wat er zo al naast pizza’s verkrijgbaar was. Niet heel veel maar het oog viel op Lasagne bolognese. Nou dat leek de voorzitter wel wat. Opgetogen naar binnen waarbij al snel een vaag gevoel van onrust binnensloop. Opgestapelde stoelen geven niet de juiste sfeer en dat klopte want bij navraag bleek dat alleen het pizzadeel voor het meenemen van deze schijven geopend was.

Iets anders was er niet in het dorp dus ja dan maar een pizza. Hoewel bedacht ik mij,  die Lasagne kon ik wellicht ook wel meekrijgen…… ja dat kon wel…… de Lasagne kwam te voorschijn waarschijnlijk uit de diepvries in een foliebakje waarbij ik dacht nou ja…… ’t is laat, weinig keuze dus toe maar. Ik bedacht nog meer…… n.m. dat ik geen vork of lepel had en alleen een zakmes. Zou er ook iets in kunststof aan toegevoegd kunnen worden ? Een lepel, vork etc. ?…… Het antwoord liet zich raden…… nee, dus. Shit dacht ik…… hoe moet je nu lasagne eten met uitsluitend een zakmes ? Nou ja, misschien had de aardige Charles op de camping wel een vork etc. te leen. Waar tijdens het wachten dat bakje lasagne heen ging weet ik niet,  zelf dacht ik aan een magnetron o.i.d. maar niets van dat al want op het punt van afrekenen werd aangegeven dat e.e.a. koud meegegeven zou worden…… verwarmen was niet mogelijk…… Uh…… ja, in dat geval bedacht ik,  wordt het wel een erg basic maaltje.

Uhhhhh, doet u mij toch maar een pizza want in de tent heb ik geen magnetron, oven of steamer. Nou dat kon na enig gemompel dan toch ook nog wel. Welke had U willen hebben ? Nou…… die met de vier kaassoorten leek mij wel wat. Aldus aan de slag. Tijdens het wachten hier op bedacht ik dat ik op de motor was, geen tas bij mij had en geen binders o.i.d. Of er ook misschien een plastic tas voorradig was. Ik had ze nog niet de deur uit zien gaan en kreeg al een bruin vermoeden. Nee dus, tasjes waren er ook niet. Shit nr. twee.

Hoe kun je nu met een pizzadoos in je hand de koppeling links bedienen en met de rechter hand het gashandle ? Nou, ik heb het geprobeerd en raad eens…… dat ging niet. Bovendien was het ook nog eens lichtjes gaan regenen en dat maakt het motorrijden er ook niet prettiger op. Ik schijn een gelukskind te zijn want wat bleek…… ? De pizzadoos paste precies tussen de beugels van mijn scherm en zat daar enigzins klem. Thuistent gekomen heb ik in de serre van de tent  gezeten en de pizza verorbert uiteraard met tien vingers…… en lekker dat ie was……!

Perikelen II ( met de BMW)

Op een gegeven moment hoorde ik bij een snelheid van c.a. 10 km/uur een zacht schurend geluid. Wat bleek…… een der vier een klein jaar geleden vervangen remblokken van de voorrem was geheel versleten, kennelijk was de remzuiger in de klauw blijven hangen want de overige blokken waren in perfecte staat. Het vervolg in telegramstijl.

Men gaat naar het VVV in Saint Malo, daar zoekt men de adressen van een aantal motorzaken.      Men kiest een motorzaak, laat de remblokken vervangen en de remklauwen etc. goed gangbaar maken. Vervolgens scheurt daarbij een remslang…… kan gebeuren. Wiens schuld “je ne ce pas” ?

Bij de BMW-dealer in Rennes (85 km terug) hebben ze de volgende dag de slang in huis maar geen tijd om te repareren. Dat kon n.m. pas de week daarop (6 dg. later)

Travelcare gebeld…… uhhh ja wij kunnen wel helpen maar dan moet de motor eerst naar de dealer gebracht worden waar geconstateerd moet worden dat er niet direct gerepareerd kan worden en daarna komt er wellicht vervangend vervoer.

Maar ik vertel U toch al wat het geval is!? Ja, dat kunt U wel vertellen maar dat moet officieel vastgesteld worden door de BMW-dealer.

Dan belt U de mensen daar toch even…… nee dat kan niet zomaar, de motor moet daar eerst heen. Die kunnen we laten brengen.

Tegen die tijd heb ik het zelf al wel opgelost…… Aldus op 1 rem (achterwiel ) naar Rennes getogen waar bij de BMW-dealer inmiddels de slang bleek klaar te liggen en waar men zo aardig was om toch direct het e.e.a. te vervangen. Echter…… denkend aan de commercial van Philips jaren geleden…… als er een koplamp stuk gaat vervang dan meteen ook de andere want die is net zo oud.

Rondlopend bij die dealer in Rennes en koffie slurpend/kijkend naar al het moois wat daar uitgestald stond werd mij verzocht om even mee te lopen naar de werkplaats want men had geconstateerd dat de linker slang net zo slecht was en ja ook die moest apart weer besteld worden en dat koste weer een dag zodat de motor een nachtje moest overblijven. Nou prima maar hoe kwam ik weer in mijn tentje c.a. 85 km verder en wie betaald dat. Weer een telefoongesprekje met Travelcare en nu ging het er om dat ik pas vervangend vervoer zou krijgen als ik de motor meer dan twee dagen zou moeten missen. Nou in dat geval zou (hypothetisch) wat mij betreft het bewuste onderdeel pas na vier dagen binnen zijn. Ik had al afgesproken met de aardige Johan (typische naam voor een Franse receptionist ) dat mocht men bellen van Travelcare het heuuullll lang zou gaan duren voordat e.e.a. binnen was. Die zag daar ook de humor wel van in en beloofde medewerking. Overigens alle aardige mensen heten Johan maar dat wist U natuurlijk al. Toen eigener beweging maar een autootje gehuurd nadat ik met de bus ( kost toch ook weer 1,50 euro ) naar het centrum van Rennes was gereisd.

De juiste combinatie !

Ook niet slecht !

Met een keurig grijs 500’tje terug naar de camping waar s’-avonds om 22.15 uur gebeld werd en na enig beraad aangegeven werd dat ik de gemaakte kosten voor vervangend vervoer toch mocht declareren. Met een tevreden gevoel draaide ik mij op een zijde in mijn hemelbed, in de linkervleugel van het gastenverblijf van mijn tweepersoonstentje……

SAINT-MALO EN LUIEREN